tisdag 18 januari 2011

Listan - dag 8

Ett ögonblick

Jisses... hur ska jag kunna välja. Jag har gift mig, fått två barn... Det finns ju en del ögonblick att välja bland.
Men, jag ska välja ett och det har med barnen att göra.

Ögonblicket är det då jag fick reda på att jag var gravid med mitt första barn, Oskar.
Vi hade försökt länge att bli gravida. I ungefär 3 år t o m.

Jag minns inte exakt datum då jag gjorde graviditetstestet, men vi hade precis innan gjort ett IVF-försök som misslyckades.
Jag misstänkte att jag kunde kanske vara gravid och köpte ett graviditetstest. Men eftersom vi blivit besvikna så många gånger tidigare så vågade jag inte hoppas och var förberedd på ännu ett negativt resultat.
Jag var själv hemma, Uffe jobbade fortfarande.
Jag hade tänkt vänta tills Uffe kom hem, men tänkte att det kommer säkert vara negativt ändå så det spelar väl inte så stor roll om jag gör det själv.
Så jag gjorde testet, så som det ska göras. Väntade... sneglade lite på testet som låg på handfatet... What the...!!?? Ser jag fel? (läste på det medföljande instruktionerna igen) Nej, det stämmer... jag ser rätt. Ett +!!!
Helt jä**a otroligt!
Jag trodde jag skulle svimma på stället.

Nu var jag tvungen att ringa Uffe. Kunde ju inte gå och vänta på att han skulle komma hem. Det skulle dröja alldeles för länge. Jag måste ju berätta för någon. NU!
När han svarade så frågade jag om han satt ner. "Du ska nog sätta dig ner..." tyckte jag.
Berättade, och han kunde inte heller fatta att det var sant.

Det lite lustiga i situationen var att Uffe jobbade just då hos mina föräldrars grannar och precis när vi pratar med varandra så kommer min pappa dit.
Jag tror Uffe hade liiite svårt att inte försäga sig :-)

Självklart så är ögonblicket när Oskar kom till världen större än detta, men just detta ögonblick är så speciellt för mig och jag minns verkligen hur jag kände och tänkte just då.

2 kommentarer:

Hundratretton sa...

Tycker om dina Listan-inlägg! Ville bara säga det.

Sandra sa...

Var det inte med det plusset som erat härliga liv startade mån tro? =)Man blir så glad av att läsa sånt här. Och vilken härlig liten kille det blev sen!